Rosatom, kullanılmış nükleer yakıt için 400 ton kapasiteli yeniden işleme tesisi planlıyor
Rusya, Rosatom öncülüğünde, modüler yapıda ve ilk aşamada yılda 400 ton kapasiteye sahip bir yeniden işleme tesisi kurmayı değerlendiriyor. Nihai kararın yıl sonuna kadar verilmesi bekleniyor.
Rusya, kullanılmış nükleer yakıtı yeniden işlemek üzere yeni bir tesis kurmayı planlıyor. Rosatom’un yürüteceği projede, ilk aşamada yılda 400 ton yakıt işleyebilecek modüler bir tesis öngörülüyor. Nihai kararın bu yılın sonuna kadar verilmesi bekleniyor.
Rosatom’a göre tesis modüler olarak tasarlanacak ve ilerleyen dönemde kapasite artırılabilecek. İlk modülün devreye alınmasının ardından yaklaşık on yıl içinde tam kapasiteye ulaşılması hedefleniyor.
Proje tamamlandığında tesisin, hem termal reaktörlerden hem de hızlı nötron reaktörlerinden çıkan kullanılmış yakıtı işleyebilen Rusya’nın en büyük yeniden işleme tesisi olması planlanıyor.
Şirket, projenin ana hedefinin “kapalı nükleer yakıt döngüsü” oluşturmak olduğunu belirtiyor. Bu sistemde kullanılmış yakıttaki uranyum ve plütonyum ayrıştırılarak yeni nükleer yakıt üretiminde yeniden değerlendiriliyor. Böylece radyoaktif atık miktarının azaltılması ve mevcut nükleer yakıt kaynaklarının daha verimli kullanılması amaçlanıyor.
Rosatom yetkilileri, dünya genelinde yaklaşık 360 bin ton kullanılmış nükleer yakıt bulunduğunu, planlanan tesisin yalnızca Rusya’nın ihtiyaçlarını karşılamakla kalmayıp yurt dışında Rus teknolojisiyle çalışan nükleer santrallere de uzun vadeli yakıt geri dönüşüm hizmeti sunmayı hedeflediğini ifade ediyor. Projenin, Rusya’nın küresel nükleer yakıt pazarındaki konumunu güçlendirmesi bekleniyor.
